امروز بعد از گذشت چند ماه از آموزش مجازي دانش آموزان، به رغم هشدارهايي که از قبل داده شد، همانگونه که پيش بيني مي شد، عوارض اقدامات دولت يک بار ديگر در حال نمايان شدن است. متأسفانه برخي از  مدارس در سايه ضعف نظارت مسئولين آموزش و پرورش، دانش آموزان  را مجبور کرده اند که از طريق نرم افزارهايي نظير واتس اپ با آنها ارتباط برقرار کنند و اساساً بعضي از فعاليت هاي آموزشي دانش آموزان، به طور رسمي در بستر اين نرم افزار آمريکايي – صهيونيستي صورت مي گيرد. طبق برخي از گزارش هاي رسيده به جهان نيوز بعضي از مدارس هم براي آموزش و هم براي اطلاع رساني هنوز از تلگرام شده استفاده مي کنند!

اما اولاً توجيه ورود دانش آموزان به فضاي مجازي با مطرح شدن «شاد» که فضايي مخصوص دانش آموزان دارد، صورت گرفت؛ يعني دو راه بيشتر متصور نبود؛ دانش آموز يا بايد در مدرسه  حضور مي داشت و يا در اپليکيشن و فضاي آموزشي مورد تأييد وزارت آموزش و پرورش.  ثانياً اگر امروز دانش آموز وارد واتس اپ، تلگرام و کانال ها و گروه هاي موجود - که فضاي غير دانش آموزي و بعضاً خانوادگي و خصوصي دارد و اصلاً براي سن آنها مناسب نيست - شود، چه تضميني وجود دارد که فردا سرگرم هزاران فعاليت مخرب ديگر نشود؟ واقعيت اين است که با ادامه اين روند، مطمئناً بسياري از دانش آموزان به واتس اپ و تلگرام هم راضي نخواهند شد.

البته از همان ابتدا پرواضح بود که فعاليت اپليکيشن «شاد» در بستر مخرب فعلي نتيجه اي نخواهد داشت. به عبارتي، توصيه به حضور دانش آموزان در اپليکيشن «شاد» قبل از مهيا کردن بستر آموزش مجازي کودکان و نوجوانان، در واقع پاک کردن صورت مسأله و فريب خوردن است. در حقيقت امروز «شاد» تبديل به اسم رمزي شد براي موجه نشان دادن ورود ميليون ها دانش آموز به دنياي بي ضابطه و ولنگار مجازي کشور و در عمل نيز -خواسته يا ناخواسته – امروز به نوعي سند 2030 به صورت خيلي رسمي و شيک اما به صورت چراغ خاموش در حال اجرا شدن است!




 تصوير برنامه هفتگي يکي از مدارس ابتدايي غرب تهران


اما يک سؤال اينجا باقي مي ماند که وقتي آموزش و پرورش به هر دليلي بعد از چندين ماه هنوز نتوانسته است که زير مجموعه خود را  نسبت به استفاده از اپليکيشن «شاد» حتي براي امور آموزشي مم کند، با اين حال چگونه انتظار دارد که مثلاً دانش آموز ابتدايي که هنوز از الفباي فضاي مجازي اطلاعي ندارد و تازه با اين فضاي بي نهايت و دل فريب آشنا شده است، به شاد اکتفا کند و از آسيب ها و مخاطرات فضاي مجازي کنوني در امان بماند؟


چگونه مي توان يک کودک و نوجوان را به دنيايي از مفاسد و آسيب هاي اجتماعي، رواني و اخلاقي و مغاير با امور تربيتي و آموزشي روانه کرد و بعد انتظار داشت که شق القمر کند و خود را نجات دهد؟

در همين فضاي حقيقي وقتي پدر و مادرها متوجه مي شوند که در مدسه فرزندشان چند نفر از دانش آموزان لاابالي حضور دارند و به امور آموزشي و تربيتي فرزندشان آسيب وارد مي شود، سعي مي کنند که فرزند خودرا در مدرسه اي بهتر ثبت نام کنند، چگونه در فضاي مجازي که ميليون ها برابر خطر آن بيشتر است تا اين اندازه اهميت نمي دهيم؟!
 
 مسئولان آموزش و پرورش کشور چه بخواهند و چه نخواهند، حضور دانش آموزان در فضاي مجازي فعلي کشور که محل تاخت و تاز افسران و پياده نظام هاي مجازي دشمن است، در واقع تربيت شدن سرباز براي غربي هاست.

نکته پاياني اينکه آموزش مجازي دانش آموزان يکي از پروژه هاي مهمي است که مي تواند تحول آموزشي نيز به دنبال داشته باشد. اما ورود سراسيمه و بدون مهيا شدن مقدمات آن، خود نقض غرض است و قطعاً کفه آسيب هاي آن به مراتب نسبت به منافع آن سنگيني خواهد کرد.

يکي از راهکارهاي اساسي براي روشمند و هدفمند شدن آموزش مجازي دانش آموزان، ارائه اينترنت مخصوص کودکان و نوجوانان توسط اپراتورهاي موبايل و سرويس هاي ارائه دهنده اينترنت خانگي است که توضيح و تبيين آن، فرصت جداگانه اي مي طلبد.


منبع: www.jahannews.com

درباره برنامه شاد بدانيد

درباره برنامه شاد بدانيد

شروع برنامه همکاري علمي و فناوري با متخصصان بين المللي

دانش ,مجازي ,مي ,فضاي ,آموزش ,آموزان ,دانش آموزان ,فضاي مجازي ,آموزش و ,آموزش مجازي ,است که

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


مطالب اینترنتی ایران اپارت mikarooz 1377342 ritmebaranci arghavantrei ghabvchubi دانلود مداحی جدید 96 novinrayanehjc simorghepar